Αδημοσίευτο Μνημόνιο: Τι προβλέπει για φορολογία, ασφαλιστικό, τράπεζες
Κατάργηση φοροαπαλλαγών, επιμήκυνση έκτακτης εισφοράς
Του Σπύρου Δημητρέλη
Η έκτακτη εισφορά θα επιμηκυνθεί προκειμένου να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του 2015 αλλά αυτό το ζήτημα θα συζητηθεί εκ νέου το φθινόπωρο. Θα ξεκινήσει κουβέντα για τη μείωση των ανώτατων φορολογικών συντελεστών αλλά θα καταγραφούν όλες οι φοροαπαλλαγές με στόχο την κατάργηση των «αναποτελεσματικών και άδικων». Πρόκειται για μερικές από τις κυριότερες προβλέψεις του νέου μνημονίου όσον αφορά στη φορολογία και οι οποίες πρόκειται να επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που λειτουργεί ο φορολογικός μηχανισμός και το φορολογικό σύστημα. Ας δούμε αναλυτικά τις κυριότερες φορολογικές προβλέψεις του νέου μνημονίου.
Η ελληνική κυβέρνηση παραδέχεται ότι θα υπάρξει δημοσιονομικό κενό για το 2015 αλλά αυτό θα κλείσει με την επιμήκυνση μέτρων που λήγουν όπως είναι η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης. Ωστόσο, στο μνημόνιο σημειώνεται ότι το θέμα αυτό θα επανεξετασθεί στο πλαίσιο της σύνταξης του νέου προϋπολογισμού το φθινόπωρο. Για την εισφορά αλληλεγγύης προβλέπεται επίσης ο επανασχεδιασμός της αλλά με ουδέτερο δημοσιονομικά τρόπο, που σημαίνει πιθανότατα αλλαγές σε συντελεστές με αυξομειώσεις και αλλαγές ορίων εισοδήματος.
Το αναθεωρημένο μνημόνιο προβλέπει επίσης:
-την επικαιροποίηση της λίστας των φόρων υπερ τρίτων και την κατάργηση των περισσότερων από αυτούς από ην 1-1-15.
-την καταγραφή όλων των φοροαπαλλαγών και την κατάργηση από την 1-1-15 αυτών που θεωρούνται αναποτελεσματικές και άδικες.
-καταγραφή των φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις και κατάργηση αυτών που θα κριθούν άδικες και αναποτελεσματικές.
-μεταρρύθμιση του συστήματος ΦΠΑ. Ο φόρος θα επιστρέφεται χωρίς έλεγχο σε όσες επιχειρήσεις είναι συνεπείς στην απόδοση του φόρου και δεν έχουν υποπέσει σε φορολογικές παραβάσεις την τελευταία διετία.
-έως το τέλος Ιουνίου θα πρέπει να έχουν θεσπιστεί γρήγορες διαδικασίες αδειοδότησης εισόδου των φορολογικών ελεγκτών στις εγκαταστάσεις ελεγχόμενων επιχειρήσεων και ειδικά σε περιπτώσεις φορολογικής απάτης.
-έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα πρέπει να έχουν απλοποιηθεί οι διαδικασίες για την είσοδο φορολογικών ελεγκτών σε επιχειρήσεις που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο. Οι έφοδοι θα γίνονται προκειμένου να ελεγχθεί η κατάσταση ρευστότητας της επιχείρησης αλλά και να αξιολογηθούν περιουσιακά της στοιχεία που μπορούν να ρευστοποιηθούν.
-θα διευρυνθεί η έννοια της φορολογικής απάτης και φοροδιαφυγής σε κάθε είδος φορολογίας και θα αναθεωρηθεί ο νόμος για το ποινολόγιο της εφορίας.
-θα δημιουργηθεί ένα σύστημα έγκαιρης δημόσιας ενημερώσης για τους πλειστηριασμούς ακινήτων οφειλετών της εφορίας. Στους πλειστηριασμούς θα γίνονται αποδεκτές προσφορές που ξεπερνούν το κόστος του πλειστηριασμού ενώ η τιμή εκκίνησης θα καθοριστεί σε ένα επίπεδο που θα εξασφαλίζει ότι θα γίνονται έγκαιρα οι πωλήσεις ακινήτων. Να σημειωθεί ότι στο κείμενο του μνημονίου που ήταν ενσωματωμένο στην έκθεση της Κομισιόν αναφερόταν ότι η τιμή εκκίνησης θα ήταν στο 1/3 της αντικειμενικής αξίας. Η διατύπωση αυτή άλλαξε τελικά και είναι πιο γενική. Ωστόσο, και πάλι δεν αποσαφηνίζεται πόσο θα μειωθεί η τιμή εκκίνησης στους πλειστηριασμούς.
-η μη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης θα θεωρείται σοβαρό αδίκημα ως προς τον ΦΠΑ ανεξάρτητα από τον αριθμό των αποδείξεων που δεν εκδίδονται. Το σύστημα της παράβασης ανά απόδειξη θα ισχύει μόνο για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος. Στην πράξη και μια απόδειξη να μην εκδίδει μια επιχείρηση θα διώκεται για απάτη όσον αφορά στον ΦΠΑ.
-μέσα στον Ιούνιο θα ξεκινήσει η έκδοση των εκκαθαριστικών του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ). Το capital.gr έγραψε πρόσφατα ότι η εκκαθάριση θα γίνει στις 18 Ιουνίου. Το φθινόπωρο θα αξιολογηθούν οι φοροαπαλλαγές του ΕΝΦΙΑ με στόχο την κατάργηση όσων θεωρηθούν αναποτελεσματικές ή άδικες.
-οι σημερινές αντικειμενικές αξίες θα παραμείνουν στο ύψος τους έως και τον Ιανουάριο του 2017. Τον Ιανουάριο του 2015 θα δημιουργηθεί ειδική ομάδα μελέτης, ως τον Σεπτέμβριο του 2015 θα συγκεντρωθούν τα στοιχεία για τις τιμές στην αγορά, έως τον Ιανουάριο του 2016 θα θεσπιστεί ένας δείκτης τιμών και θα διασταυρωθούν τα στοιχεία για την ακίνητη περιουσία των φορολογούμενων και τον Ιανουάριο του 2017 θα γίνει η εξίσωση των αντικειμενικών με τις εμπορικές τιμές των ακινήτων.
“Ποδαρικό” με νέο ασφαλιστικό το 2015
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Σκληρές ανατροπές προβλέπει το αδημοσίευτο μνημόνιο κυρίως για τα ταμεία πρόνοιας και επικουρικής ασφάλισης. Παράλληλα συνδέει ευθέως τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους με τη… βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος, μιας και οι συνταξιοδοτικές δαπάνες εξακολουθούν να είναι «υψηλές». Αναλυτικά αναφέρεται :
Α. Περικοπές ασφαλιστικών εισφορών
Σαν προαπαιτούμενο (σ.σ. για την λήψη της τελευταίας δόσης του δανείου) νομοθετήθηκε η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών του ΙΚΑ κατά 3,9%, η οποία θα ισχύσει από την 1η Ιουλίου.
Το ποσοστό της περικοπής αυτής επετεύχθη κατά κύριο λόγο με την μείωση των εργοδοτικών εισφορών (2,9%). Στο τέλος του Ιουνίου του 2015 θα εξεταστούν οι συνέπειες αυτού του μέτρου στους μισθούς, την απασχόληση και τα δημόσια οικονομικά (σ.σ. τον προϋπολογισμό) και θα αξιολογήθεί –σε συνεννόηση με την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ- η περίπτωση μίας παραπέρα μείωσης των εργοδοτικών εισφορών κατά 1% με ένα δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο.
Στα αντισταθμιστικά μέτρα περιλαμβάνονται ο περιορισμός των οικογενειακών επιδομάτων του ΟΑΕΔ, η μείωση των προγραμμάτων κατάρτισης του ΟΑΕΔ, ο εξορθολογισμός των εξαιρέσεων του ΟΑΕΕ και η ενίσχυση των ρυθμών αύξησης των εσόδων από το συμψηφισμό του ΦΠΑ και των επιστροφών του φόρου εισοδήματος έναντι των χρεών των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης.
Τα μέτρα αυτά θα αποδώσουν περίπου 230 εκατ. ευρώ σε δημοσιονομικούς όρους το 2014.
Ετοιμάζουμε το Σεπτέμβριο του 2014, σε συνεννόηση με την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ- ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για :
Να ενοποιηθούν και να εξορθολογιστούν οι πολιτικές που αφορούν τις ασφαλιστικές εισφορές και, έτσι, να περιορίσουμε τα (χρηματοδοτικά) «κενά»
Να υπάρξει στόχευση στις χαμηλές ασφαλιστικές εισφορές έτσι ώστε να βελτιωθούν τα κίνητρα της απασχόλησης, μαζί και σε σχήματα που ενθαρρύνουν την απασχόληση των νέων και των μακροχρόνια ανέργων και χρηματοδοτούνται από τα ταμεία της ΕΕ. Θα εφαρμόσουμε ένα σχέδιο στα τέλη του 2014.
Β. Συντάξεις
Παρότι η μεταρρύθμιση του 2010 ήταν ένα σημαντικό βήμα μπροστά, το 17% του ΑΕΠ το οποίο δαπανάται για τις συντάξεις παραμένει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην ΕΕ. Για την αντιμετώπιση των εναπομεινασών βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων ανησυχιών, η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι θα γίνουν οι ακόλουθες δράσεις:
Θα προσαρμοστεί τη διοίκηση του συνταξιοδοτικού ταμείου και να ενισχύσουμε την αποτελεσματικότητά της.
Θα βεβαιωθεί ότι το σύστημα (μαζί και οι μεταβιβάσεις του προϋπολογισμού που σχετίζονται με τις λειτουργίες των κοινωνικών παροχών) είναι αναλογιστικά ισορροπημένο για τις επόμενες δεκαετίες.
Θα επιβεβαιωθεί ότι οι υπάρχουσες συνταξιοδοτικές δαπάνες βρίσκονται σε συμβατότητα την με τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους και με τη συμφωνημένη ανάλυση για τη βιωσιμότητα του χρέους με βάση τις παραμέτρους του συνταξιοδοτικού συστήματος και την συνεισφορά του κράτους στο συνταξιοδοτικό σύστημα.
Θα εγκαθιδρύθούν στενούς συνδέσμους μεταξύ των ασφαλιστικών εισφορών και των επιδομάτων σε όλα τα ταμεία, εξασφαλίζοντας αναλογιστικά τη δικαιοσύνη.
Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, σε συνεννόηση με την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ:
(1) θα ετοιμαστεί ένα σχέδιο ολοκληρωμένων προτάσεων που θα περιλαμβάνουν βασικά στοιχεία για την προσαρμογή των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και θα εναρμονίζουν τις εισφορές με τις παροχές τον Ιούνιο του 2014.
(2) θα ολοκληρωθεί η αναλογιστική μελέτη όλου του συνταξιοδοτικού συστήματος, μαζί και των επικουρικών ταμείων και των ταμείων που δίδουν εφάπαξ (ταμεία πρόνοιας) το Σεπτέμβριο του 2014. Σε αυτή θα συμπεριληφθούν οι προσομοιώσεις των αναλογιστικών ισορροπιών και οι υπολογισμοί του εσωτερικού ρυθμού της επιστροφής στα ταμεία και των εισοδηματικών ομάδων.
(3) Σε αυτή τη βάση, συμφωνείται σε ένα συγκεκριμένο σχεδιασμό και σε παραμετρικές βελτιώσεις, σε συνεννόηση με την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ τον Οκτώβριο του 2014.
(4) Θα νομοθετηθούν αλλαγές το Νοέμβριο του 2014 οι οποίες θα ισχύσουν την 1η Ιανουαρίου του 2015.
Τον Ιούνιο του 2014, το αδημοσίευτο μνημόνιο προβλέπει θα ενσωματωθούν όλα τα επικουρικά ταμεία -τα οποία υπάγονται στον ορισμό ESA 95 περί γενικής κυβέρνησης- στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ).
Οι παροχές των ταμείων θα προσαρμοστούν με τις ασφαλιστικές εισφορές με ένα αναλογιστικά ουδέτερο τρόπο, με βάση τα στοιχεία που ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου του 2014.
Ο συντελεστής της δημοσιονομικής βιωσιμότητας θα εφαρμοστεί σε όλα τα επικουρικά ταμεία που ενσωματώνονται στο ΕΤΕΑ από την 1η Ιουλίου του 2014 με στόχο τον περιορισμό κάθε ελλείμματος. Ξεκινώντας από την 1η Ιανουαρίου του 2015, όλα τα επικουρικά ταμεία θα χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από τις ασφαλιστικές εισφορές. Για ένα πολύ περιορισμένο αριθμό ταμείων τα οποία τεχνικά δεν μπορούν να ενσωματωθούν στο ΕΤΕΑ σε αυτή τη φάση, οι ίδιοι παραπάνω κανόνες θα νομοθετηθούν στα τέλη του Ιουνίου του 2014 και θα εφαρμοστούν από την 1η Ιανουαρίου του 2015.
Σε σχέση με τα ταμεία πρόνοιας (που δίνουν εφάπαξ), η εφαρμογή της μεταρρύθμισης έχει ξεκινήσει (από την 1η Ιανουαρίου του 2014), περιορίζοντας τα ελλείμματα τους.
Όλα τα εναπομείναντα ταμεία τα οποία υπάγονται στον ορισμό ESA 95 για τη γενική κυβέρνηση θα υπαχθούν στο νόμο 4052/2012 τον Ιούνιο του 2014.
Ο νόμος αυτός θα εφαρμοστεί γι’ αυτά τα ταμεία από την 1η Ιανουαρίου του 2015. Αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου του 2015, όλα τα ταμεία πρόνοιας θα χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από τις δικές τους εισφορές.
Τι προβλέπει το αδημοσίευτο μνημόνιο για τις τράπεζες
Του Κωνσταντίνου Μαριόλη
Στην ενίσχυση της εποπτείας για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων εστιάζει το νέο μνημόνιο, μετά την ολοκλήρωση μίας σειράς μέτρων για την εξυγίανση του κλάδου και την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των stress tests. Σε αυτό το πλαίσιο, θα παρακολουθείται η πρόοδος των τραπεζών σε ότι αφορά στον περιορισμό των μεγάλων χαρτοφυλακίων μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) που διαθέτουν, με την υιοθέτηση βασικών δεικτών απόδοσης (KPI).
Οι τράπεζες θα ξεκινήσουν να αναφέρονται με βάση τους συγκεκριμένους δείκτες από τα τέλη Ιουνίου 2014, ενώ οι πλήρεις αναφορές θα αρχίσουν από τα τέλη Δεκεμβρίου. Επίσης, μέχρι τα τέλη Ιουλίου οι ευρωπαϊκές Αρχές θα υποβάλουν έκθεση για την ορθότητα των πρακτικών ρυθμίσεων που ακολουθούν οι τράπεζες και την αναγνώριση εσόδων από τα NPLs. Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης της ΕΚΤ, θα αξιολογηθεί η ανάγκη να υιοθετηθούν κατευθυντήριες γραμμές για την προβλέψεις παρόμοιες με εκείνες άλλων εποπτικών Αρχών της Ε.Ε. Μάλιστα, αν κριθεί απαραίτητο οι συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές θα ενσωματωθούν στα οικονομικά στοιχεία του 2014.
Παράλληλα, εξετάζονται οι εναλλακτικές για την βελτίωση της ανάκτησης κεφαλαίων από υπό ρευστοποίηση στοιχεία και μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα εφαρμοστούν πλήρως οι προτάσεις της τεχνικής βοήθειας. Θα γίνει, επίσης, αξιολόγηση του μοντέλου εποπτείας της Τράπεζας της Ελλάδος, της δομής διακυβέρνησης και των εργαλείων με τα οποία επιβάλλει την πολιτική της, έως το τέλος Ιουνίου, ενώ οι απαραίτητες νομοθετικές ή εποπτικές αλλαγές θα θεσπιστούν έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2014. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης αξιολόγησης θα προετοιμαστεί η «αυτό-αξιολόγηση» για τις βασικές αρχές της Βασιλείας έως τα μέσα Ιουνίου.
Σε ότι αφορά τον κλάδο των συνεταιριστικών τραπεζών, αναμένεται να καταρτιστεί μία συνολική στρατηγική, λαμβάνοντας υπόψη τον ρόλο της Πανελλήνιας Τράπεζας. Όπως αναφέρει το νέο μνημόνιο, παρά το γεγονός ότι στην παρούσα φάση οι συνεταιριστικές συμμορφώνονται με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις, θα εξεταστούν από την Τρόικα έως το τέλος Ιουλίου 2014 όλες οι λεπτομέρειες, συμπεριλαμβανομένης της περαιτέρω συγκέντρωσης του κλάδου ή της επανεξέτασης του τρόπου λειτουργίας τους για να διασφαλιστεί ότι συνολικά ο κλάδος έχει σταθεροποιηθεί και έχει υιοθετήσει τα βέλτιστα πρότυπα των διεθνών πρακτικών. Η στρατηγική για τον κλάδο των συνεταιριστικών θα εφαρμοστεί από τα τέλη Σεπτεμβρίου 2014.
Πηγή: CAPITAL.GR